home Boeken Informatie database Bestelinfo Social Media

Laatst  bijgewerkt: 26-4-2022

literatuur   kunst & architectuur   geschiedenis   religie   cartografie   natuur

fotografie   land en volk   wetenschap   jeugd- & kinderboeken   diversen

Franz West - Proforma Franz West - Proforma Franz West - Proforma

Franz West - Proforma tentoonstellingscatalogus Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien / Kunsthalle Basel /Kröller-Müller 1996 - 1997 | Badura-Triska Eva -  Maren Lubke - Gabi Senn | Paperback met flap groot formaat  326 pag. Uitgeverij Oktagon 1996 . Duitstalig - notes en lijst afbeeldingen ook in Engels. ISBN: 3896110101 / 9783896110107 | DB 1307 |

€ 45.00

Bestel

Franz West (Wenen 1947 – 2012) was een Oostenrijkse beeldhouwer. West wordt gezien als een van de belangrijkste hedendaagse Oostenrijkse kunstenaars, die zich vooral heeft onderscheiden door een mengvorm van beeldhouwkunst en installatiekunst, land art, performancekunst en grafische kunst.

Nog voor hij een kunstacademie bezocht leefde hij zich eind jaren 60 uit in artistieke experimenten in de vorm van foto’s, grafiek, monochroom geverfde materieschilderijen en reliëfs in papier-maché. Hij werd jarenlang niet erg serieus genomen want hij bracht zijn dagen en nachten door in Weense koffiehuizen en bars, zwaar drinkend en experimenterend met drugs.

Eind jaren 70 ging Franz bij Bruno Gironcoli aan de Akademie der Bildenden Künste in Wenen studeren. Hij verliet het pad der schilderkunst al snel en koos voor installatie- en assemblagekunst. Aanvankelijk werkte hij met papier-maché, later met polyester en sinds de tachtiger jaren met aluminium. Nog weer later ging hij experimenteren met alle mogelijke vormen van meubilair, zoals banken en stoelen, waardoor de exposieruimte (in galeries, maar ook in musea) er uit gingen zien als een lounge.

Franz West nodigde bezoekers vaak uit om zijn speelse sculpturen aan te raken, vast te houden, een stukje te dragen of erop te gaan zitten en moedigde hen aan om hun betrokkenheid bij hedendaagse kunst en haar presentaties te onderzoeken. Zijn vreemd getinte gipsen vormen, de zogenoemde 'Passtücke' (Adaptieven), bestaan uit afgedankte voorwerpen die de kunstenaar heeft omhuld met gips, papiermarché of kunststof waardoor ze organisch van vorm zijn geworden – en de bezoeker er zelf allerlei vormen in kan zien. Sommige objecten zijn letterlijk draagbaar, als kledingstuk of sieraad, andere zijn juist heel ongemakkelijk om te tillen, waardoor de drager zich in allerlei bochten moet wringen. West omschreef deze sculpturen daarom als ‘gematerialiseerde gedachten of neuroses’.

West vertegenwoordigde Oostenrijk op de Biënnale van Venetië in 1988, 1993, 1997 en 2003. Hij was uitgenodigd voor de documenta's IX (1992) en X (1997) in Kassel en voor Skulptur - Projekte van 1997 in Münster. Hij werd in Oostenrijk onderscheiden met de Otto Mauer-Preis in 1986 en de Wolfgang-Hahn-Preis in 1998. In 2011 kreeg West de Gouden Leeuw van de Biënnale van Venetië voor zijn gehele oeuvre. Franz West leefde en werkte zijn hele leven  in Wenen.

trefwoord: kunst - beeldhouwkunst - installatiekunst -  land art -  performancekunst -  grafische kunst

100 tekeningen H.V. Wolvens  

100 tekeningen van H.V. Wolvens |

Wolvens Henri-Victor | Gebrocheerd met originele tekening. Oplage 1010 exmp. waarvan 50 genummerd van 1 tot 50 aan welke een originele tekening is toegevoegd + 10 exmp. A t/m J voor de kunstenaar.

Dit exemplaar heeft een originele tekening maar is genummerd ongenummerd. In eigen beheer uitgegeven op de persen van J Paeshuys te Schoten in 1967 | DB 1462

€ 145,00

Bestel

Henri-Victor Wolvens (pseudoniem van Wolvenspergens 1896 -1977) was een Vlaams kunstschilder- graficus en tekenaar. Zijn vroege werk was nogal somber van aard; hij schilderde alledaagse dingen - stillevens - maar ook mensen aan de zelfkant van de maatschappij maar toen hij zich in 1930 in Brugge vestigde raakte hij in de ban van het licht en werd hij geïnspireerd door de nabijheid van het water.

Hij ging zich toen bezighouden met het schilderen van zeegezichten - het strand - personen die langs het water liepen en het leven in de haven.

Wolvens schilderde echter ook veel (kinder)portretten en landschappen. Hij bracht de verf krachtig in dikke lagen en vegen op. Zijn werk is zeer kleurrijk en is volgens de experts een synthese van expressionisme  - animisme en abstracte kunst

trefwoord: kunst - Belgische kunstenaar - animist - fin de siècle - tekenaar - schilder -grafiek - graficus - expressionisme - abstracte kunst


Schönheit und Reichtum des Lebens Walter Spies(Maler und Musiker auf Bali Schönheit und Reichtum des Lebens Walter Spies(Maler und Musiker auf Bali Schönheit und Reichtum des Lebens Walter Spies(Maler und Musiker auf Bali

Schönheit und Reichtum des Lebens Walter Spies(Maler und Musiker auf Bali 1895-1942) - Eine Autobiographie in Briefen mit erganzenden Erinnerungen |

Hans Rhodius |In linnen gebonden met beschadigde stofomslag. 601 pagina’s Compleet met 17 gekleurde afbeeldingen, 87 illustraties en enkele kaarten van de eilanden |Den Haag - L.J.C. | Boucher1964  DB 116

€ 295.00

Bestel

Iedereen die geïnteresseerd is in Bali en Balinese kunst heeft gehoord van Walter Spies.

Zijn faam was wijd en zijd bekend en zijn schilderijen werden verkocht voordat ze zelfs maar gemaakt waren en als ze klaar waren werden ze direct verscheept naar Europa of de Verenigde Staten. Hij was niet erg productief maar zijn werk valt door de geheel eigen stijl op tussen het werk van andere Europese kunstenaars die op Bali woonden. Ook internationaal is zijn werk geliefd en door de schaarste van zijn werk worden er nu op de internationale veilingen, forse bedragen betaald.

In zijn brieven, die hier voor het eerst zijn gepubliceerd, en in de memoires van vooraanstaande vrienden die voor dit boek zijn geraadpleegd, komt de verbazingwekkende veelzijdigheid van hem als persoon en als kunstenaar naar voren.

Walter Spies was van de meest fascinerende persoonlijkheden van de eerste helft van deze eeuw.

Walter Spies (1895 – 1942) was een, in een welvarende familie, in keizerlijk Rusland geboren Duitse schilder, choreograaf, schrijver, fotograaf en mecenas. Tijdens WO I werd hij geïnterneerd in de Oeral.  In 1923 reisde hij naar Nederlands Indië waar hij eerst in Jogjakarta op Java verbleef. Hij trad daar op als hofmusicus in het paleis van de sultan van Jogyakarta. Vanaf 1927 woonde hij in Ubud op Bali.

Spies leerde de Balinese cultuur en schilderkunst kennen en leerde op zijn beurt moderne technieken aan lokale kunstenaars. Hij was een van de oprichters van de Pita Maha Artisten Coöperatie, en vormde daarmee de grondslag voor de ontwikkeling van moderne Balinese kunst. Hij werkte daarbij nauw samen met de Nederlandse schilder Rudolf Bonnet.

In 1935 verbleef de Duitse schrijfster Vicki Baum enkele maanden bij Walter Spies op Bali. Op grond van haar ervaringen daar, schreef zij in 1937 haar beroemde roman ‘Liefde en dood Bali’. Daarin beschrijft zij vanuit het oogpunt van een Balinese boer de gebeurtenissen die voorafgaan aan de verovering van Zuid-Bali door de Nederlanders in 1904 en de Perang Poepoetans (=  Hindoeistisch ritueel waarin de verslagen vorst  voor het oog van de vijand, samen met zijn gevolg, zelfmoord pleegt)

Als Duitser werd Spies in 1940 gearresteerd en in 1942 op een schip gezet om naar Ceylon gedeporteerd te worden. Het schip, de Van Imhoff, werd echter door een Japanse bom of torpedo tot zinken gebracht, waarbij Spies en de medegevangenen door verdrinking om het leven kwamen.

Trefwoord: Nederlands Indie - schilder - kunst - kunstenaar - fotograaf - fotografie - choreograaf - schilderkunst - koloniale geschiedenis - Bali - WO II


Activities of Pieter Brattinga  

Activities of Pieter Brattinga (Engelstalig-Nederlandstalig)

Waldmann Geneviève | Gebonden met omslag. 287 pagina's. In kartonnen cassette + de los bijgevoegde Japanse uitgave - paperback 70 pagina's. Sdu Uitgevers 1989 ISBN: 9012062136/ 9789012062138 |DB 1314

€ 110.00

Bestel


In dit boek worden diverse aspecten van Brattinga's werk belicht. Naast aandacht voor het grafische werk is er plaats ingeruimd voor zijn werkzaamheden als tentoonstellingscoördinator voor steendrukkerij de Jong & Co.- redacteur en uitgever van de Kwadraatbladen - tentoonstellingsontwerper en projectorganisator. Ook zijn eigen Print Gallery komt aan bod. Verder wordt ingegaan op zijn activiteiten voor het Pratt Institute - waarvoor hij een leerprogramma heeft ontwikkeld. Het boek wordt afgesloten met een biografie en bibliografie.

Pieter Brattinga (1931 - 2004) was een Nederlands grafisch ontwerper - ontwerper en typograaf. Als ontwerper verwierf hij onder meer bekendheid met zijn ontwerpen voor tentoonstellingen in het Kröller-Müller Museum en met affiches -  catalogi en boeken voor dit museum Vanaf 1969 heeft Brattinga diverse postzegels ontworpen voor de PTT - onder andere de bevrijdingszegels uit 1985-  de zilveren jubileumzegel voor koningin Juliana der Nederlanden en de zegel ter gelegenheid van de 60e verjaardag van prins Bernhard.

In 1972 opende Brattinga zijn Print Gallery in zijn woonhuis aan de Amsterdamse Prinsengracht nummer 628. In de loop van jaren hebben talloos veel grafisch ontwerpers hun experimenteel drukwerk in deze galerie kunnen exposeren. Van 1971 tot 1995 zette Brattinga zich als oprichter en directeur in het rechtenbureau Mercis in voor de zakelijke belangen van jeugdvriend Dick Bruna. Dat Nijntje wereldwijd beroemd werd (speciaal ook in Japan - waar Brattinga voor Bruna goede contacten legde)  is zeker voor een groot deel aan Brattinga te danken .

trefwoord: visuele communicatie - grafische kunst - grafische vormgeving  - typografie - ontwerp - design - graphic design


Japanese Woodblock Prints XXL Taschen

Japanese Woodblock Prints XXL (1680-1938)

Andreas Marks | Gebonden - 622 pagina's in kartonnen doos - 290 x 395 mm. ISBN: 978-3-8365-6336-9 | DB 1518

€ 125,00

Bestel

Van Edouard Manets portret van de schrijver Emile Zola, tot Van Goghs nauwgezette kopieën van de Hiroshige-prenten (die hij met veel toewijding verzamelde) de 19e -eeuwse pioniers van het Europese modernisme maakten geen geheim van hun liefde voor de Japanse kunst.

De blokdruk ontketende, in al zijn sensualiteit, vrijheid en levendigheid, de Japanrage die eerst Frankrijk en later heel Europa in de ban hield.

Feit is dat de Japanse blokdrukprent een fenomeen is zonder westers equivalent. Enkele van de meest ontwrichtende ideeën in de moderne kunst – zoals de idee dat, in de woorden van Karl Marx, ‘alles wat duurt, alles wat staat, verdampt’ werden in de jaren 1700 in Japan ontwikkeld en in het begin van de 19e eeuw op unieke wijze tot uitdrukking gebracht in de ontwerpen van meesters als Hokusai, Utamaro en Hiroshige.

Dit boek ontsluiert een geliefde maar weinig begrepen kunstvorm door de 200 uitzonderlijkste Japanse blokdrukprenten in hun historische context te presenteren.

Variërend van de 17e-eeuwse ontwikkeling van decadente Ukiyo-e, of ‘prenten van de vlietende wereld’, tot het verval en de wederopstanding van de prenten in het begin van de 20e eeuw, al deze beelden zijn in deze editie verzameld  en vormen een ongeëvenaard overzicht, niet alleen van een uniek genre in de kunstgeschiedenis, maar ook van de veranderende zeden en culturele ontwikkeling van Japan.

trefwoord: grafiek - Japanse prenten - houtsnede - japan hokusai - hiroshige - utamaro - blokdruk - Ukiyo-e


The Bride stripped bare by her bachelors even - Marcel Duchamp  

The Bride stripped bare by her bachelors even - typograhic version by Richard Hamilton of Marcel Duchamp`s Green Box |

Translated by George Heard Hamilton | Hamilton Richard en George Heard Hamilton |Tekst (Engelstalig) in zwart – rood – blauw. zonder pagina aanduiding- Illustraties in z/w

Met originele omslag met kleine beschadiging aan onderzijde en aan de randen. Uitgegeven door Hansjörg Mayer - Stuttgart - London- Reykjavik 1976 (derde druk) in een oplage van 2500 exmp. | DB 1385

€ 150.00

Bestel

Marcel Duchamp was aanvankelijk kunstschilder en later beeldhouwer. Hij werkte als futurist, dadaïst en surrealist. Duchamp was de eerste die een industrieel product als kunstwerk presenteerde (het wereldberoemde Fountain uit 1917, was een industrieel vervaardigd urinoir uit dat hij ondertekende (als R. Mutt))

Zijn oeuvre heeft grote invloed op latere ontwikkelingen in de moderne kunst gehad zoals conceptuele kunst en minimal art. Duchamp streefde ernaar om ‘intelectuele’ werken zoals Fountain te maken, die de normen van schoonheid en artistieke techniek tartten.

Duchamp probeerde in The Bride Stripped Bare by Her Bachelors, Even met humor, absurditeit, niet-traditionele materialen en conceptualisme om de grenzen te verleggen van wat acceptabel en mogelijk was in de kunstwereld van zijn generatie.

The Bride Stripped Bare by Her Bachelors, Even wordt vaak het Grote Glas genoemd omdat dat precies is wat het is: twee stukken glas, verticaal gestapeld en omlijst als een dubbel opgehangen venster.

Hoewel het Grote Glas in wezen een plat, tweedimensionaal object is, is het nadrukkelijk geen schilderij, omdat het over het algemeen transparant is - je kunt er omheen lopen en het van beide kanten bekijken. Duchamp vermeed het gebruik van traditionele materialen zoals canvas en olieverf, in plaats daarvan verzon hij de beelden op het glazen oppervlak uit draad, folie, lijm en vernis. Hij hechtte het stof wat zich op het glas verzamelde terwijl het plat in zijn atelier lag, met lijm op het kunstwerk. De foto van Man Ray, Dust Breeding (zie boek), laat zien hoe vies het glas werd. Duchamp stopte in 1923 na 8 jaar met werken aan het Grote Glas , niet omdat het compleet was, maar omdat hij besloot dat het “definitief onafgewerkt” moest blijven.

Later, in 1927, toen het grote glas vanuit een tentoonstelling in Brooklyn op weg was naar het huis van verzamelaar Katherine Dreier, was hij opgetogen om te ontdekken dat het beschadigd was, en zei dat de onbedoelde breuken en krassen het werk op een manier afrondden die hij nooit zelf had kunnen bewerkstelligen.

The Large Glass is een merkwaardige constructie; het lijkt een beetje op een mechanisch diagram en is ontworpen om als een allegorische machine te werken. Hij maakte voorlopige schilderijen en tekeningen voor componenten van het grote glas inclusief chocolademolen (nr. 2) (1914). Hij vergaarde ook een indrukwekkende verzameling cryptische aantekeningen die hij samenbracht in The Green Box (1934), die wetenschappers hebben gebruikt om de vele verschillende betekenissen van het werk te interpreteren. Om te begrijpen hoe het grote glas als een machine werkt, moeten we ons de componenten in beweging voorstellen.

De actie begint in de linkerbovenhoek met de 'bruid', het element dat lijkt op een insect of een boom. Ze flirt door te strippen voor de 'Bachelors' in het onderste register. De Bachelors zijn de negen vaag antropomorfe cilinders in het gedeelte linksonder van het glas. Elke vrijgezel probeert haar genegenheid te winnen, maar ze bestaan ​​in een compleet andere zone en hebben moeite om met haar te communiceren. Terwijl de Bachelors opgewonden raken, vullen hun vormen zich met wat Duchamp een 'verlichtend gas' (onzichtbaar) noemde. Dit gas zorgt ervoor dat een "denkbeeldige waterval" het waterrad (molen) eronder draait. Die actie zorgt ervoor dat het rechthoekige zweefvliegtuig heen en weer schuift, waardoor de schaar naar boven beweegt, waardoor de chocolademolen gaat draaien. Al die beweging bouwt zich op, terwijl het gas van de Bachelors in de kegelvormige zeven stroomt. Het gas dat het verlangen van de Bachelors naar de bruid vertegenwoordigt, transformeert in vloeistof en stroomt in de rechter benedenhoek. Vervolgens wordt de vloeistof door de drie cirkelvormige elementen en door een vergrootglas voortgestuwd naar het rijk van de bruid erboven. Elke vrijgezel probeert in een van de drie vierkante vensters in de wolk die aan de bovenkant van het glas zweeft te schieten (trekzuiger of netten). Als dit lukt, zal hij degene zijn die de bruid wint. Als je goed kijkt, zie je negen kleine gaten aan de rechterkant van het register van de bruid, die Duchamp markeerde door lucifers met verf op de uiteinden door een speelgoedkanon af te vuren. Helaas kwam slechts één van die schoten zelfs in de buurt van zijn doelwit. Zo kunnen de vrijgezellen de bruid niet bereiken en blijft hun liefde voor haar onvervuld.

Duchamp was dol op wetenschap. Om het grote glas te maken, experimenteerde hij niet alleen met nieuwe media, maar ook met wetenschappelijke theorieën alsof hij in een laboratorium was.

De manier waarop de bruid haar erotische gevoelens overbrengt van haar ruit naar het rijk van de Bachelors hieronder, heeft betrekking op de kracht van elektriciteit en de trillingsgolven in het elektromagnetische veld gemobiliseerd in draadloze telegrafie. De vorm van de bruid lijkt in feite op de antenne bovenop de Eiffeltoren die in Duchamps tijd veel belangstelling had. Als antenne kan ze ongeziene berichten verzenden en ontvangen door de ruimte, maar de Bachelors zijn niet zo geavanceerd. Ze kunnen haar communicatie ontvangen, maar hun enige antwoord komt in de vorm van die mislukte schoten van het speelgoedkanon.

Na afloop van dit project besloot Duchamp zijn carrière als kunstenaar op te geven en werd hij een professionele schaakspeler.

trefwoord: kunst - moderne kunst - Dada - Dadaïsme - Futurisme - conceptuele kunst - minimal art - Marcel Duchamp


Rem Koolhaas -  Elements of Architecture Taschen

Rem Koolhaas -  Elements of Architecture

Gebonden en maar liefst 2600 pagina's!! (Dundruk)| Engelstalig. Uitgave van Taschen -NIEUW - 200 x 255mm ISBN: 978-3-8365-5614-9 | DB 1519

€ 95.00

Bestel

‘Elements of Architecture’ concentreert zich op de rijke en complexe architectuur door aandacht te schenken aan diverse onderdelen van de architectuur in de vorm van een collage.

Venster, gevel, balkon, gang, openhaard, trap, roltrap, lift: het boek gaat in op alle details van deze onderdelen.

Het resultaat is geen verhaal over de geschiedenis, maar eerder een verslag van het ontstaan, beïnvloeding, overeenkomsten en verschillen in architecturale evolutie, inclusief de invloed van technologische vooruitgang, klimaataanpassing, politieke berekening, economische contexten, wettelijke vereisten en nieuwe digitale regimes.

Deze uitgave is de essentiële ‘toolkit’ voor het begrijpen van de basis en samenhang van architectuur en onderdelen daarvan over de hele wereld.

Dit boek is hèt hulpmiddel dat steeds opnieuw kan worden geraadpleegd, een middel dat de huidige en toekomstige ontwerpers van onze gebouwde wereld zal verrijken met de kennis die ze nodig hebben om de problemen aan te pakken die ze nog tegen zullen komen.

Ontworpen door Irma Boom, bevat het boek essays van Rem Koolhaas, Stephan Trueby, Manfredo di Robilant en Jeffrey Inaba; interviews met Werner Sobek en Tony Fadell (van Nest);

en een exclusief foto-essay van  de beroemde fotograaf Wolfgang Tillmans.

De gevierde Nederlandse architect Rem Koolhaas ontwerpt met zijn architectenbureau Office for Metropolitan Architecture (OMA) over de hele wereld spraakmakende gebouwen.

Rem Koolhaas staat o.a. bekend om de CCTV-toren in Peking, de Kunsthal in Rotterdam, de Nederlandse ambassade in Berlijn en ook ‘De Rotterdam’, het grootste gebouw van Nederland (160.000 m2).

Trefwoord: architectuur - architecture - design - OMA - Office for Metropolitan Architecture - fotografie - Wolfgang Tillmans


Human structure and shape Human structure and shape Human structure and shape

Human structure and shape |

Grundy John Hull | Gebonden achterzijde met wat vlekken. Met aantekeningen in pen bij diverse illustratied. 257 pagina's. Tekeningen  in kleur en zwart/wit . Noble Books Chilbolton Hampshire second edition 1983 |DB 665

€  40,00 trefwoord: geneeskunde - Verpleging  - Anatomie - Fysiologie - tekenen - schilderen - kunst

Bestel

Dit boek over de  menselijke structuur en vorm bevat anatomische en fysiologische tekeningen van het skelet, spierstelsel, hoofd, zintuigen, nek, mond, bekken bovenste ledematen, onderste ledematen, structuur van het vrouwelijke en mannelijke lichaam in diverse fases van hun leven etc.

De levendige en mooie anatomische illustraties van John Hull Grundy worden al decennia lang gewaardeerd door studenten van zowel de  kunstacademie  als door studenten die medicijnen of verpleegkunde studeren.  De afbeeldingen benadrukken duidelijk de relatie tussen vorm en functie, structuur en vorm, anatomie en fysiologie.

Grundy geeft een unieke kijk op de anatomie van het menselijk lichaam in zowel rust als beweging, en zijn boek is een klassieker geworden voor studenten die het ontwerp en de beweging van het menselijk lichaam goed willen begrijpen.

trefwoord: Geneeskunde - Verpleging  - Anatomie - Fysiologie - tekenen - schilderen - kunst


Typefoundries in The Netherlands Typefoundries in The Netherlands Typefoundries in The Netherlands

Typefoundries in The Netherlands from the fifteenth to the nineteenth century by Charles Enschedé

A history based mainly on material on the collection of Joh. Enschedé en Zonen at Haarlem, first published in French in 1908. |

Carter Harry - Netty Hoeflake en Lotte Hellinga Vertaald in het Engels en geredigeerd door |

Gebonden halfleder – Rug in kalfsleer met vergulde titel en de platten met een decoratieve print. Kleine beschadiging hoek onderzijde voorplat.  XXVIII + 477 pag. Geillustreerd.

Het boek is met de hand samengesteld in Romanée - letter ontworpen door Jan van Krimpen en gesneden door P.H. Rädisch en gegoten in de lettergieterij Joh. Enschedé en Zonen te Haarlem – Nederland. Het portret van Charles Enschedé werd offset gedrukt in in twee kleuren. Het papier is vervaardigd uit half gebleekt katoen door G. Schut en Zonen – Heelsum Holland. Het boek is ingebonden door Brandt-Weesp te Weesp. Lay-out en ontwerp door Bram de Does. Tweede herziene en verbeterde druk. Eerste Engelse editie. ISBN 9070024136 / 978-9070024130 Haarlem Stichting Museum Enschede 1978.

Deze editie bestaat uit 1.500 exemplaren genummerd van 1 tot 1.500 en 50 exemplaren voorzien van Romeinse cijfers van I tot L – niet in de handel. Dit is nummer 1290. In goede staat

€ 200.00

Bestel

Je hebt vast wel eens in Word gezocht naar een specifiek lettertype. Dan ben je er ook snel achter gekomen hoeveel verschillende lettertypes er wel niet zijn.

Dit kloeke boek van rond de 4 kilo beschrijft de Lettergieterijen - en de belangrijkste lettertypen - in Nederland van de vijftiende tot de negentiende eeuw. Het bevat voorbeelden van historische letters in Enschedé's collecties die teruggaan tot de vijftiende eeuw.

De firma Joh. Enschedé heeft een lange historie. Als het begin van het bedrijf beschouwen we het moment waarop Izaak Enschedé is ingeschreven in het gilde van de drukkers in Haarlem op 21 juni 1703. De uit Groningen afkomstige Izaak kwam uit een familie van ambachtslieden zoals leerlooiers, wevers en een enkele horlogemaker. De verandering naar drukker betekende voor Izaak en zijn familie een aanzienlijke verhoging van zijn maatschappelijke status. De firma Joh. Enschedé ontwikkelde zich vervolgens langs drie lijnen. Een vaste inkomstenbron vormde het drukken van kerkgoed, zoals bijbels en psalmboeken. Door Izaaks zoon Johannes I is de lettergieterij van Wettstein aangekocht. Vervolgens heeft Enschedé de rechten van de Opregte Haarlemsche Courant verworven. Enschedé was vanaf dat moment een lettergieterij, een drukkerij en een krantenuitgever. Na de Franse Tijd en de komst van koning Willem I had Enschedé een goede klant aan het verse koninkrijk. De Nederlandsche Bank werd opgericht en zij zochten een drukker die in staat was om uniek drukwerk te maken voor de bankbiljetten. Bij Enschedé waren ze aan het juiste adres. De letterhandel bloeide gedurende de achttiende en negentiende eeuw en in de twintigste eeuw verwierf de gieterij brede internationale bekendheid door het ontwerpen en produceren van letters door Sjoerd H. de Roos en Jan van Krimpen. (Letterontwerper Jan van Krimpen ontwierp het lettertype Lutetia, waarmee het bedrijf in 1925 internationale prijzen won) Sem Hartz en Bram de Does zijn andere bekende ontwerpers die bij Enschedé in dienst waren. In 1991 richtte Peter Matthias Noordzij The Enschedé Font Foundry op, waar tegenwoordig nog lettertypes worden uitgegeven. Het bedrijf is vandaag de dag gesplitst in tweeën: Koninklijke Joh. Enschedé en Joh. Enschedé Amsterdam (JEA).

De firma Joh. Enschedé en Zonen wordt algemeen erkend als een van de beste drukkerijen van Nederland. Enschedé drukt bankbiljetten en postzegels voor de Nederlandse overheid, kunstcatalogi en commercieel hoogwaardig drukwerk.

De historie van de in deze editie gebruikte lettertypes en de lettergieterijen, is voornamelijk gebaseerd op materiaal uit de collectie van Joh. Enschedé en Zonen in Haarlem en voor het eerst gepubliceerd in het Frans in 1908.

Tijdens het samenstellen van een nieuw lettertype bestudeerde Charles Enschedé de voorraad historisch materiaal van de gieterij en dit bracht hem ertoe een gedetailleerd 'gedenkschrift' te produceren die de basis vormde van zijn boek, dat in 1908 verscheen onder de titel ‘Lettergieterijen en hun materialen in Nederland in de 18e en 19e eeuw’.

Deze fraaie herdruk (dit keer in het Engels om een groter publiek te bereiken)  is een belangrijke studie van Nederlandse lettergieterijen en  is uitgegeven ter gelegenheid van het 275 jarig bestaan van het bedrijf.

Sinds de eerste druk zijn er grote veranderingen - vooral in de lettergieterij - geweest, zowel bij Enschedé als elders. De liefde voor de lettertypes en de interesse in de geschiedenis van de typografie zijn echter onveranderd gebleven. Ze hebben getracht hun liefde en toewijding aan de typografische kunsten uit te drukken in de vorm waarin deze nieuwe editie werd gemaakt.

Voor de editie van 1908 werden veel historische lettertypen die bij de compositie van de illustraties werden gebruikt, gegoten uit de originele mallen in de collectie. Het staande type waaruit deze afbeeldingen oorspronkelijk waren gedrukt, is bewaard gebleven en is - op enkele uitzonderingen na - opnieuw gebruikt voor deze herziene uitgave. Waar een afbeelding in de originele uitgave is overgenomen, wordt dit vermeld in het bijschrift. Het boek bevat ook illustraties van nog eerder gebruikte staande letters die werden gebruikt bij het drukken van het lettertype- exemplaar uit 1768, de herdruk in 1867, de eerste editie van dit boek uit 1908 en deze huidige uitgave. Illustraties 20 en 21 zijn voorbeelden hiervan.

trefwoord: geschiedenis - typefoundries -lettertypes - lettergieterij - letterproef - drukwerk -  - drukkerij


 Visages de pélerins au Moyen âge : les pélerinages européens dans l'art et l'épopée  Visages de pélerins au Moyen âge : les pélerinages européens dans l'art et l'épopée  Visages de pélerins au Moyen âge : les pélerinages européens dans l'art et l'épopée

Visages de pélerins au Moyen âge : les pélerinages européens dans l'art et l'épopée

Gilles Girault -  M.Marcel et Pierre | Gebonden met omslag-388 pp.+156 pp. In kleur en zw/w- Zodiaque 2001 | ISBN/EAN 9782736902643|DB 128

€ 35.00

Bestel

Het werk van Marcel en Pierre-Gilles Girault, vader en zoon,  is opgbouwd in klassieke hoofdstukken die achtereenvolgens de pelgrims bestuderen, hun motivaties, de heiligdommen die in het Westen worden bezocht, de routes, de voorbereidingen, het vertrek, de route, de gastvrijheid, het verblijf in het heiligdom en de terugkeer.

De auteurs vermelden zeer terecht dat het woord "pelgrim" een algemene term is die van toepassing is op al diegenen die de weg naar een heiligdom nemen en dat de meerderheid van deze pelgrims tot de aristocratische wereld behoorde. Deze bedevaarten werden vaak uitgevoerd in grote groepen te paard, alleen de allerarmsten liepen te voet.

Van de heiligdommen die vaak worden genoemd, komt Compostela na Saint-Pierre in Rome, gevolgd door Saint-Gilles-en-Provence, gevolgd in mindere mate door Chartres, Rocamadour, Le Puy, Boulogne, Soulac, Mont-Saint-Michel, Saint - Denis, Soissons, Lagny, Cambrai, Saint-Guilhem-le-Désert, de Aliscamps van Arles, Brioude, Saint-Léonard, Tours, Saint-Nicolas, Sainte-Croix van Orléans of de Sainte-Larme van Vendôme.

trefwoord: pelgrim - beeldhouwkunst - Middeleeuwen - literatuur - pelgimage - bedevaart - bedevaartsoord


Nieuwe titels volgen.

Wilt u meer boeken over kunst, architectuur etc. zien?

Zoek dan in onze database die wekelijks wordt bijgewerkt.

Database

literatuur   kunst & architectuur   geschiedenis   religie   cartografie   natuur

fotografie   land en volk   wetenschap   jeugd- & kinderboeken   diversen