Laatst bijgewerkt: 27.11.2024
literatuur kunst & architectuur geschiedenis religie cartografie natuur fotografie land en volk wetenschap jeugd- | |
Franz West - |
Franz West (Wenen 1947 – 2012) was een Oostenrijkse beeldhouwer. West wordt gezien als een van de belangrijkste hedendaagse Oostenrijkse kunstenaars, die zich vooral heeft onderscheiden door een mengvorm van beeldhouwkunst en installatiekunst, land art, performancekunst en grafische kunst. Nog voor hij een kunstacademie bezocht leefde hij zich eind jaren 60 uit in artistieke
experimenten in de vorm van foto’s, grafiek, monochroom geverfde materieschilderijen
en reliëfs in papier- Eind jaren 70 ging Franz bij Bruno Gironcoli aan de Akademie der Bildenden Künste
in Wenen studeren. Hij verliet het pad der schilderkunst al snel en koos voor installatie- Franz West nodigde bezoekers vaak uit om zijn speelse sculpturen aan te raken, vast te houden, een stukje te dragen of erop te gaan zitten en moedigde hen aan om hun betrokkenheid bij hedendaagse kunst en haar presentaties te onderzoeken. Zijn vreemd getinte gipsen vormen, de zogenoemde 'Passtücke' (Adaptieven), bestaan uit afgedankte voorwerpen die de kunstenaar heeft omhuld met gips, papiermarché of kunststof waardoor ze organisch van vorm zijn geworden – en de bezoeker er zelf allerlei vormen in kan zien. Sommige objecten zijn letterlijk draagbaar, als kledingstuk of sieraad, andere zijn juist heel ongemakkelijk om te tillen, waardoor de drager zich in allerlei bochten moet wringen. West omschreef deze sculpturen daarom als ‘gematerialiseerde gedachten of neuroses’. West vertegenwoordigde Oostenrijk op de Biënnale van Venetië in 1988, 1993, 1997
en 2003. Hij was uitgenodigd voor de documenta's IX (1992) en X (1997) in Kassel
en voor Skulptur - trefwoord: kunst - |
100 tekeningen van H.V. Wolvens | Wolvens Henri- Dit exemplaar heeft een originele tekening maar is genummerd ongenummerd. In eigen beheer uitgegeven op de persen van J Paeshuys te Schoten in 1967 | DB 1462 |
Henri- Hij ging zich toen bezighouden met het schilderen van zeegezichten - Wolvens schilderde echter ook veel (kinder)portretten en landschappen. Hij bracht
de verf krachtig in dikke lagen en vegen op. Zijn werk is zeer kleurrijk en is volgens
de experts een synthese van expressionisme - trefwoord: kunst - |
Activities of Pieter Brattinga (Engelstalig- Waldmann Geneviève | Gebonden met omslag. 287 pagina's. In kartonnen cassette + de
los bijgevoegde Japanse uitgave - |
In dit boek worden diverse aspecten van Brattinga's werk belicht. Naast aandacht
voor het grafische werk is er plaats ingeruimd voor zijn werkzaamheden als tentoonstellingscoördinator
voor steendrukkerij de Jong & Co.- Pieter Brattinga (1931 - In 1972 opende Brattinga zijn Print Gallery in zijn woonhuis aan de Amsterdamse Prinsengracht
nummer 628. In de loop van jaren hebben talloos veel grafisch ontwerpers hun experimenteel
drukwerk in deze galerie kunnen exposeren. Van 1971 tot 1995 zette Brattinga zich
als oprichter en directeur in het rechtenbureau Mercis in voor de zakelijke belangen
van jeugdvriend Dick Bruna. Dat Nijntje wereldwijd beroemd werd (speciaal ook in
Japan - trefwoord: visuele communicatie - |
The Bride stripped bare by her bachelors even - Translated by George Heard Hamilton | Hamilton Richard en George Heard Hamilton |Tekst
(Engelstalig) in zwart – rood – blauw. zonder pagina aanduiding- Met originele omslag met kleine beschadiging aan onderzijde en aan de randen. Uitgegeven
door Hansjörg Mayer - |
Marcel Duchamp was aanvankelijk kunstschilder en later beeldhouwer. Hij werkte als futurist, dadaïst en surrealist. Duchamp was de eerste die een industrieel product als kunstwerk presenteerde (het wereldberoemde Fountain uit 1917, was een industrieel vervaardigd urinoir uit dat hij ondertekende (als R. Mutt)) Zijn oeuvre heeft grote invloed op latere ontwikkelingen in de moderne kunst gehad zoals conceptuele kunst en minimal art. Duchamp streefde ernaar om ‘intelectuele’ werken zoals Fountain te maken, die de normen van schoonheid en artistieke techniek tartten. Duchamp probeerde in The Bride Stripped Bare by Her Bachelors, Even met humor, absurditeit,
niet- The Bride Stripped Bare by Her Bachelors, Even wordt vaak het Grote Glas genoemd omdat dat precies is wat het is: twee stukken glas, verticaal gestapeld en omlijst als een dubbel opgehangen venster. Hoewel het Grote Glas in wezen een plat, tweedimensionaal object is, is het nadrukkelijk
geen schilderij, omdat het over het algemeen transparant is - Later, in 1927, toen het grote glas vanuit een tentoonstelling in Brooklyn op weg was naar het huis van verzamelaar Katherine Dreier, was hij opgetogen om te ontdekken dat het beschadigd was, en zei dat de onbedoelde breuken en krassen het werk op een manier afrondden die hij nooit zelf had kunnen bewerkstelligen. The Large Glass is een merkwaardige constructie; het lijkt een beetje op een mechanisch diagram en is ontworpen om als een allegorische machine te werken. Hij maakte voorlopige schilderijen en tekeningen voor componenten van het grote glas inclusief chocolademolen (nr. 2) (1914). Hij vergaarde ook een indrukwekkende verzameling cryptische aantekeningen die hij samenbracht in The Green Box (1934), die wetenschappers hebben gebruikt om de vele verschillende betekenissen van het werk te interpreteren. Om te begrijpen hoe het grote glas als een machine werkt, moeten we ons de componenten in beweging voorstellen. De actie begint in de linkerbovenhoek met de 'bruid', het element dat lijkt op een insect of een boom. Ze flirt door te strippen voor de 'Bachelors' in het onderste register. De Bachelors zijn de negen vaag antropomorfe cilinders in het gedeelte linksonder van het glas. Elke vrijgezel probeert haar genegenheid te winnen, maar ze bestaan in een compleet andere zone en hebben moeite om met haar te communiceren. Terwijl de Bachelors opgewonden raken, vullen hun vormen zich met wat Duchamp een 'verlichtend gas' (onzichtbaar) noemde. Dit gas zorgt ervoor dat een "denkbeeldige waterval" het waterrad (molen) eronder draait. Die actie zorgt ervoor dat het rechthoekige zweefvliegtuig heen en weer schuift, waardoor de schaar naar boven beweegt, waardoor de chocolademolen gaat draaien. Al die beweging bouwt zich op, terwijl het gas van de Bachelors in de kegelvormige zeven stroomt. Het gas dat het verlangen van de Bachelors naar de bruid vertegenwoordigt, transformeert in vloeistof en stroomt in de rechter benedenhoek. Vervolgens wordt de vloeistof door de drie cirkelvormige elementen en door een vergrootglas voortgestuwd naar het rijk van de bruid erboven. Elke vrijgezel probeert in een van de drie vierkante vensters in de wolk die aan de bovenkant van het glas zweeft te schieten (trekzuiger of netten). Als dit lukt, zal hij degene zijn die de bruid wint. Als je goed kijkt, zie je negen kleine gaten aan de rechterkant van het register van de bruid, die Duchamp markeerde door lucifers met verf op de uiteinden door een speelgoedkanon af te vuren. Helaas kwam slechts één van die schoten zelfs in de buurt van zijn doelwit. Zo kunnen de vrijgezellen de bruid niet bereiken en blijft hun liefde voor haar onvervuld. Duchamp was dol op wetenschap. Om het grote glas te maken, experimenteerde hij niet alleen met nieuwe media, maar ook met wetenschappelijke theorieën alsof hij in een laboratorium was. De manier waarop de bruid haar erotische gevoelens overbrengt van haar ruit naar het rijk van de Bachelors hieronder, heeft betrekking op de kracht van elektriciteit en de trillingsgolven in het elektromagnetische veld gemobiliseerd in draadloze telegrafie. De vorm van de bruid lijkt in feite op de antenne bovenop de Eiffeltoren die in Duchamps tijd veel belangstelling had. Als antenne kan ze ongeziene berichten verzenden en ontvangen door de ruimte, maar de Bachelors zijn niet zo geavanceerd. Ze kunnen haar communicatie ontvangen, maar hun enige antwoord komt in de vorm van die mislukte schoten van het speelgoedkanon. Na afloop van dit project besloot Duchamp zijn carrière als kunstenaar op te geven en werd hij een professionele schaakspeler. trefwoord: kunst - |
Human structure and shape | Grundy John Hull | Gebonden achterzijde met wat vlekken. Met aantekeningen in pen bij diverse illustratied. 257 pagina's. Tekeningen in kleur en zwart/wit . Noble Books Chilbolton Hampshire second edition 1983 |DB 665 |
Dit boek over de menselijke structuur en vorm bevat anatomische en fysiologische tekeningen van het skelet, spierstelsel, hoofd, zintuigen, nek, mond, bekken bovenste ledematen, onderste ledematen, structuur van het vrouwelijke en mannelijke lichaam in diverse fases van hun leven etc. De levendige en mooie anatomische illustraties van John Hull Grundy worden al decennia lang gewaardeerd door studenten van zowel de kunstacademie als door studenten die medicijnen of verpleegkunde studeren. De afbeeldingen benadrukken duidelijk de relatie tussen vorm en functie, structuur en vorm, anatomie en fysiologie. Grundy geeft een unieke kijk op de anatomie van het menselijk lichaam in zowel rust als beweging, en zijn boek is een klassieker geworden voor studenten die het ontwerp en de beweging van het menselijk lichaam goed willen begrijpen. trefwoord: Geneeskunde - |
Typefoundries in The Netherlands from the fifteenth to the nineteenth century by Charles Enschedé A history based mainly on material on the collection of Joh. Enschedé en Zonen at Haarlem, first published in French in 1908. | Carter Harry - Gebonden halfleder – Rug in kalfsleer met vergulde titel en de platten met een decoratieve print. Kleine beschadiging hoek onderzijde voorplat. XXVIII + 477 pag. Geillustreerd. Het boek is met de hand samengesteld in Romanée - Deze editie bestaat uit 1.500 exemplaren genummerd van 1 tot 1.500 en 50 exemplaren voorzien van Romeinse cijfers van I tot L – niet in de handel. Dit is nummer 1290. In goede staat |
Je hebt vast wel eens in Word gezocht naar een specifiek lettertype. Dan ben je er ook snel achter gekomen hoeveel verschillende lettertypes er wel niet zijn. Dit kloeke boek van rond de 4 kilo beschrijft de Lettergieterijen - De firma Joh. Enschedé heeft een lange historie. Als het begin van het bedrijf beschouwen we het moment waarop Izaak Enschedé is ingeschreven in het gilde van de drukkers in Haarlem op 21 juni 1703. De uit Groningen afkomstige Izaak kwam uit een familie van ambachtslieden zoals leerlooiers, wevers en een enkele horlogemaker. De verandering naar drukker betekende voor Izaak en zijn familie een aanzienlijke verhoging van zijn maatschappelijke status. De firma Joh. Enschedé ontwikkelde zich vervolgens langs drie lijnen. Een vaste inkomstenbron vormde het drukken van kerkgoed, zoals bijbels en psalmboeken. Door Izaaks zoon Johannes I is de lettergieterij van Wettstein aangekocht. Vervolgens heeft Enschedé de rechten van de Opregte Haarlemsche Courant verworven. Enschedé was vanaf dat moment een lettergieterij, een drukkerij en een krantenuitgever. Na de Franse Tijd en de komst van koning Willem I had Enschedé een goede klant aan het verse koninkrijk. De Nederlandsche Bank werd opgericht en zij zochten een drukker die in staat was om uniek drukwerk te maken voor de bankbiljetten. Bij Enschedé waren ze aan het juiste adres. De letterhandel bloeide gedurende de achttiende en negentiende eeuw en in de twintigste eeuw verwierf de gieterij brede internationale bekendheid door het ontwerpen en produceren van letters door Sjoerd H. de Roos en Jan van Krimpen. (Letterontwerper Jan van Krimpen ontwierp het lettertype Lutetia, waarmee het bedrijf in 1925 internationale prijzen won) Sem Hartz en Bram de Does zijn andere bekende ontwerpers die bij Enschedé in dienst waren. In 1991 richtte Peter Matthias Noordzij The Enschedé Font Foundry op, waar tegenwoordig nog lettertypes worden uitgegeven. Het bedrijf is vandaag de dag gesplitst in tweeën: Koninklijke Joh. Enschedé en Joh. Enschedé Amsterdam (JEA). De firma Joh. Enschedé en Zonen wordt algemeen erkend als een van de beste drukkerijen van Nederland. Enschedé drukt bankbiljetten en postzegels voor de Nederlandse overheid, kunstcatalogi en commercieel hoogwaardig drukwerk. De historie van de in deze editie gebruikte lettertypes en de lettergieterijen, is voornamelijk gebaseerd op materiaal uit de collectie van Joh. Enschedé en Zonen in Haarlem en voor het eerst gepubliceerd in het Frans in 1908. Tijdens het samenstellen van een nieuw lettertype bestudeerde Charles Enschedé de voorraad historisch materiaal van de gieterij en dit bracht hem ertoe een gedetailleerd 'gedenkschrift' te produceren die de basis vormde van zijn boek, dat in 1908 verscheen onder de titel ‘Lettergieterijen en hun materialen in Nederland in de 18e en 19e eeuw’. Deze fraaie herdruk (dit keer in het Engels om een groter publiek te bereiken) is een belangrijke studie van Nederlandse lettergieterijen en is uitgegeven ter gelegenheid van het 275 jarig bestaan van het bedrijf. Sinds de eerste druk zijn er grote veranderingen - Voor de editie van 1908 werden veel historische lettertypen die bij de compositie
van de illustraties werden gebruikt, gegoten uit de originele mallen in de collectie.
Het staande type waaruit deze afbeeldingen oorspronkelijk waren gedrukt, is bewaard
gebleven en is - trefwoord: geschiedenis - |
Visages de pélerins au Moyen âge : les pélerinages européens dans l'art et l'épopée Gilles Girault - |
Het werk van Marcel en Pierre- De auteurs vermelden zeer terecht dat het woord "pelgrim" een algemene term is die van toepassing is op al diegenen die de weg naar een heiligdom nemen en dat de meerderheid van deze pelgrims tot de aristocratische wereld behoorde. Deze bedevaarten werden vaak uitgevoerd in grote groepen te paard, alleen de allerarmsten liepen te voet. Van de heiligdommen die vaak worden genoemd, komt Compostela na Saint- trefwoord: pelgrim - |
|
Nieuwe titels volgen. Wilt u meer boeken over kunst, architectuur etc. zien? Zoek dan in onze database die wekelijks wordt bijgewerkt. |
literatuur kunst & architectuur geschiedenis religie cartografie natuur fotografie land en volk wetenschap jeugd- |