home Informatie Aanbiedingen -Ramsj- 2ehands Nieuwsbrief Inkoop Bestelinfo


In dit zoekvak kunt u ons aanbod Taschen -  Librero en onze ramsj, op sleutelwoord doorzoeken

MOBIEL












Laatst bijgewerkt 12-12-2019

Hierboven vindt u een aantal van onze tweedehands en antiquarische boeken. Mocht u interesse in een van de titels hebben,  dan kunt u deze bij ons in de zaak komen bekijken. Uiteraard kunt u ook telefonisch contact met ons opnemen of via E-mail. De boeken kunnen u ook toegezonden worden. U dient dan vooraf te betalen en rekening te houden met verzendkosten.



omhoog


Hieronder vindt u een keuze uit ons assortiment tweedehands en antiquarische boeken.

Ook kunt u onze database tweedehands-antiquarisch bekijken

Aangezien wij een winkel hebben en ons assortiment dagelijks wisselt, vindt u hier niet de gewone winkelvoorraad tweedehands boeken. Alleen de wat speciale uitgaven hebben een plekje gekregen.

Ondanks onze zorgvuldigheid, bestaat de kans dat er een reeds verkochte titel in de database voorkomt.


( deze database wordt uiteraard nog verder uitgebreid)

database


De Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij - de Vlissinger Postroute / de geschiedenis van de spoorweg (Londen-Vlissingen)-Boxtel-Gennep-Wesel-(Berlijn) en van de verbinding (Parijs)-Venlo-Wesel-Haltern-(Hamburg) |

Freriks Vincent en Hans Schlieper |Gebonden hoek rechtsboven wat gedeukt. Bovenrand met kleine beschadiging. 304 pag. Uquilair 2008  ISBN: 9789071513657/ 9071513653 | trefwoord: Spoorwegen - treinen - Noord-Brabant

Euro 45.00

Bestel

Rubens -  Gesammelte Aufsätze zur Technik |

Sonnenburg Hubert von und Frank Preußer | Gebrocheerd. (Sonderdruck aus Maltechnik/Restauro heft 2 1979) 61 pag. München Bayerische Staatsgemäldesammlungen 2e Auflage.1980 | trefwoord: Rubens - schildertechniek - restauratie - restauratietechniek

€ 45.00

Bestel


Mijn dagboek 1907 - 1911 met een opdracht en een brief van de schrijver |

Meer de Walcheren Pieter van der - met een inleiding vanLeon Bloy -Vertaald door Gerard Wijdeveld en met een nieuwe inleiding van den Schrijver | Gebonden half linnen. Inhoud gebruind 195 pag. vijfde druk Spectrum. Met K nummer K 2350 (Veel drukwerk uit of vlak na de oorlog is voorzien van een K-Nummer - ook wel Kennummer of Kengetal genoemd. Iedere drukker diende ofwel zijn K-nummer ofwel zijn naam te vermelden op het drukwerk dat hij produceerde. trefwoord: Godsdienst - Katholiek - priester - schrijver - Breda - Ginneken - Oosterhout - Kulturkammer |

€ 45.00

Bestel

Chagall Lithographe VI 1980-1985 |

Passeron Roger voorwoord en C. Sorlier catalogus en aantekeningen | Gebonden met omslag. 225 pag. Met vele illustraties en een portret. In goede staat |

€ 85.00

Bestel


Joodsche Oudheden of Historie der Joden - Naar het oorspronkelijk Grieksch overzien en op zeer vele plaatsen verbeterd door Sigebert Haverkamp +  Het leven van Josephus |

Flavius Josephus - Haverkamp Sigbert vertaling uit het Grieks (Gerth van Wijk bewerking) | Gebonden half leder met goudopdruk op rug. I- 309 pagina's + kaart in kleur. II- 199 pag. Geïllustreerd. Inhoud met roest - Leiden Albertus Willem Sijthoff Rond 1890 | trefwoord: geschiedenis - Romeinen - Joden - Godsdienst - religie - Jodendom - Christendom

€ 95.00

Bestel

O.I. - K.C. 1st Polish Armoured Division (1 VIII 1944 - 11 XI 1944) France - Belgium - Holland - met Poolse krant uit 1944 |

Oblong  32 x 16 cm. met touwtje gebonden. Omslag met roest. Met wat aantekeningen m.b.t plaatsen en personen. Drukkerijen Louis Vermijs. Breda - Oosterhout | trefwoord: Breda - WO II - Tweede Wereldoorlog - Polen - Bevrijding - Generaal Maczek- Eerste Poolse Pantserdivisie

€ 250.00

Bestel


De zelfopoffering van den Nederlandschen zeeheld J.C.J. van Speyk -  benevens eene schets van zijn leven : voor vaderlandsche zonen en dochteren / door Wed. A.B. Van |

Meerten. Geb Schilperoord - Wed. A.B. Van | Gebonden met beschadigde rug -  G.J.A.  Beijerinck Amsterdam 1832 - met 4 kopergravures en 1 uitklapbare brief. | trefwoord: scheepvaart - maritiem - geschiedenis

€ 50.00

Bestel

Fairground ArThe Art Forms of Travelling Fairs -  Carousels and Carnival Midways |

Weedon Geoff en Richard Ward | Gebonden met omslag 312 pagina's . New York-London Abeville Press-White Mouse Editions. 1981 third printing ISBN 9780896595293 | trefwoord: kermis - kermisatractie - draaimolen- kermiskunst

€ 35.00

Bestel


The Grimani Breviary. Reproduced from the illuminated Manuscript belonging to the Biblioteca Marciana - Venice |

Ferrari Giorgio E. e.a. | Gebonden linnen in slipcase - goud op snee. 272 pagina's. In prima staat. Thames and Hudson London 1972 ISBN 9780500231500 | trefwoord: getijdenboek - brevier - illuminatie - illuminated manuscripts

€ 75.00

Bestel

The Bride stripped bare by her bachelors even - typograhic version by Richard Hamilton of Marcel Duchamp`s Green Box translated by George Heard Hamilton 

Hamilton Richard en George Heard Hamilton | Tekst ( Engelstalig) in zwart – rood – blauw. zonder pagina aanduiding- Illustraties in z/w - Met originele omslag met kleine beschadiging aan onderzijde en beschadiging aan de randen | Hansjörg Mayer, Stuttgart, London, Reykjavik 1976 derde druk in 2500 exmp. | trefwoord: kunst - Dada - Dadaïsme - Futurisme - conceptuele kunst - minimal art- surrealisme

Marcel Duchamp was aanvankelijk kunstschilder en later beeldhouwer. Hij werkte als futurist, dadaïst en surrealist. Duchamp was de eerste die een industrieel product als kunstwerk presenteerde (het wereldberoemde Fountain uit 1917, was een industrieel vervaardigd urinoir uit dat hij ondertekende (als R. Mutt))

Zijn oeuvre was van grote invloed op latere ontwikkelingen in de moderne kunst zoals conceptuele kunst en minimal art. Duchamp streefde ernaar om ‘intelectuele’ werken zoals Fountain te maken, die de normen van schoonheid en artistieke techniek tartten.

Duchamp probeerde in The Bride Stripped Bare by Her Bachelors, Even met humor, absurditeit, niet-traditionele materialen en conceptualisme om de grenzen te verleggen van wat acceptabel en mogelijk was in de kunstwereld van zijn generatie .

The Bride Stripped Bare by Her Bachelors, Even wordt vaak het Grote Glas genoemd omdat dat precies is wat het is: twee stukken glas, verticaal gestapeld en omlijst als een dubbel opgehangen venster.

Hoewel het grote glas in wezen een plat, tweedimensionaal object is, is het nadrukkelijk geen schilderij, omdat het over het algemeen transparant is - je kunt er omheen lopen en het van beide kanten bekijken. Duchamp vermeed het gebruik van traditionele materialen zoals canvas en olieverf, in plaats daarvan verzon hij de beelden op het glazen oppervlak uit draad, folie, lijm en vernis. Hij hechtte het stof wat zich op het glas verzamelde terwijl het plat in zijn atelier lag, met lijm op het kunstwerk. De foto van Man Ray, Dust Breeding (zie boek), laat zien hoe vies het glas werd. Duchamp stopte in 1923 na 8 jaar met werken aan het Grote Glas , niet omdat het compleet was, maar omdat hij besloot dat het “definitief onafgewerkt” moest blijven.

Later, in 1927, toen het grote glas vanuit een tentoonstelling in Brooklyn op weg was naar het huis van verzamelaar Katherine Dreier, was hij opgetogen om te ontdekken dat het beschadigd was, en zei dat de onbedoelde breuken en krassen het werk op een manier afrondden die hij nooit zelf had kunnen bewerkstelligen.

The Large Glass is een merkwaardige constructie; het lijkt een beetje op een mechanisch diagram en is ontworpen om als een allegorische machine te werken. Hij maakte voorlopige schilderijen en tekeningen voor componenten van het grote glas inclusief chocolademolen (nr. 2) (1914). Hij vergaarde ook een indrukwekkende verzameling cryptische aantekeningen die hij samenbracht in The Green Box (1934), die wetenschappers hebben gebruikt om de vele verschillende betekenissen van het werk te interpreteren. Om te begrijpen hoe het grote glas als een machine werkt, moeten we ons de componenten in beweging voorstellen.

De actie begint in de linkerbovenhoek met de 'bruid', het element dat lijkt op een insect of een boom. Ze flirt door te strippen voor de 'Bachelors' in het onderste register. De Bachelors zijn de negen vaag antropomorfe cilinders in het gedeelte linksonder van het glas. Elke vrijgezel probeert haar genegenheid te winnen, maar ze bestaan in een compleet andere zone en hebben moeite om met haar te communiceren. Terwijl de Bachelors opgewonden raken, vullen hun vormen zich met wat Duchamp een 'verlichtend gas' (onzichtbaar) noemde. Dit gas zorgt ervoor dat een "denkbeeldige waterval" het waterrad (molen) eronder draait. Die actie zorgt ervoor dat het rechthoekige zweefvliegtuig heen en weer schuift, waardoor de schaar naar boven beweegt, waardoor de chocolademolen gaat draaien. Al die beweging bouwt zich op, terwijl het gas van de Bachelors in de kegelvormige zeven stroomt. Het gas dat het verlangen van de Bachelors naar de bruid vertegenwoordigt, transformeert in vloeistof en stroomt in de rechter benedenhoek. Vervolgens wordt de vloeistof door de drie cirkelvormige elementen en door een vergrootglas voortgestuwd naar het rijk van de bruid erboven. Elke vrijgezel probeert in een van de drie vierkante vensters in de wolk die aan de bovenkant van het glas zweeft te schieten (trekzuiger of netten). Als dit lukt, zal hij degene zijn die de bruid wint. Als je goed kijkt, zie je negen kleine gaten aan de rechterkant van het register van de bruid, die Duchamp markeerde door lucifers met verf op de uiteinden door een speelgoedkanon af te vuren. Helaas kwam slechts één van die schoten zelfs in de buurt van zijn doelwit. Zo kunnen de vrijgezellen de bruid niet bereiken en blijft hun liefde voor haar onvervuld.

Duchamp was dol op wetenschap. Om het grote glas te maken, experimenteerde hij niet alleen met nieuwe media, maar ook met wetenschappelijke theorieën alsof hij in een laboratorium was.

De manier waarop de bruid haar erotische gevoelens overbrengt van haar ruit naar het rijk van de Bachelors hieronder, heeft betrekking op de kracht van elektriciteit en de trillingsgolven in het elektromagnetische veld gemobiliseerd in draadloze telegrafie. De vorm van de bruid lijkt in feite op de telegrafische antenne bovenop de Eiffeltoren die in Duchamps tijd veel belangstelling had. Als antenne kan ze ongeziene berichten verzenden en ontvangen door de ruimte, maar de Bachelors zijn niet zo geavanceerd. Ze kunnen haar communicatie ontvangen, maar hun enige antwoord komt in de vorm van die mislukte schoten van het speelgoedkanon.

Na afloop van dit project besloot Duchamp zijn carrière als kunstenaar op te geven en werd hij een professionele schaakspeler.

€ 95.00

Bestel

database

omhoog